lørdag den 30. oktober 2010

Kvitten

Jeg elsker Kvædemarmelade - men det er sjældent jeg tillader mig den luksus at åbne et glas af den temmeligt dyre marmelade.
I viktualierummet har jeg derfor stadig et glas af det eksklusive. Købt med hjem fra Sverige af min veninde lille a - hvor Kvæde hedder Kvitten, og hvor de svenske pesetas gør det lidt mindre eksklusivt
;o)



Men der er håb forude, for på billedet ses også den første høst af kvæder af egen avl. Hele 2 kvæder blev det til (Hi-hi) - så den hjemmelavede kvædemarmelade er vist lige så eksklusiv i år som den købte.
Gad vide, hvor mange glas marmelade sådan 2 små kvæder kan forvandles til?
;o)


- og så endnu et bevis på, at man aldrig kan få lov til at være i fred her i huset. Hvad jeg end foretager mig er der altid en kat, der kræver opmærksomhed. Lizzy insisterede på at være med til at præsentere årets høst.

:o)

6 kommentarer:

  1. Ja, det bliver da en eksklusiv marmelade :)

    Dejligt billede med Lizzy

    SvarSlet
  2. Og Lizzys øjne matcher kvæderne. Flot opstilling:)

    SvarSlet
  3. Dejlig kat... er nu ikke så vild med kvædemarmelade...har du prøvet at lave kvædebrød??

    SvarSlet
  4. Det bliver da spændende at lave kvædemarmelade!
    Fotogen kat. Måske har hun det ligesom den fisk, jeg mødte i Baltimore på akvariet?

    SvarSlet
  5. Uhmm :-)
    Jeg elsker også kvædemarmelade, men jeg havde på et tidspunkt en del kvædebuske, som jeg høstede fra og forsøgte mig med at lave marmelade af, men det blev som kemisk parfume. Det smagte aldeles ikke godt. Ved du, hvad din busk/træ hedder? Måske skal det være en bestemt sort? Blander du æbler eller andre frugter i marmeladen?

    SvarSlet
  6. Ann - Min kvæde er en "Æblekvæde", som er plantet med henblik på høst af frugter. Man kan få en anden sort (Mindre, som en busk) som man har i haven for syns skyld, så vidt jeg har fået forklaret det af planteskolen.

    - og jeg har altså absolut ingen råd med hensyn til kvædemarmelade. De to kvæder er nemlig min første høst, nogensinde - og jeg er vist nødt til at bruge Google for at finde en opskrift ;)

    KH Karina

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz