søndag den 24. oktober 2010

The Hausfrau is back - måske

Hm... jeg kan mærke mine Hausfrau-tendenser er på vej tilbage - sammen med overskuddet.

I denne weekend fik vi bl.a. plukket årets høst af vindruer - og jeg fik kogt saft af hovedparten. Mums. Hjemmelavet, rødlilla saftevand...

Resten af druerne blev forsøgt forvandlet til vindrue-gele, noget jeg så en anden blogger gøre sidste år. Jeg kan ikke erindre hvem, men den fine lilla gele fristede, så jeg har forsøgt at gøre kunsten efter.


Jeg turde dog ikke helt stole på vindruernes egen evne til at stivne, så jeg har tilsat et par blade husblas til saften - og nu vil tiden vise, om det stivner i glassene.


Ud over brødene og de lettere uheldige "bolcher" har jeg skam også tryllet lidt til kaffen.
Kan ligesom ikke forestille mig en omgang eftermiddagskaffe uden noget til. Helst noget sødt...

Så der blev lavet vafler i bedste Mormorstil - med brombærmarmelade og flødeskum. Uhm... Det smager af barndom.


Og så har vi knoklet i haven. Drivhuset er tømt for frostramte tomat- og agurkeplanter, og køkkenhaven er tømt for bittesmå gulerødder.
Årets høst fra haven har ikke været noget at skrive om - så det vil jeg lade være med. Håber det bliver bedre næste år.

Et godt huskeråd mht. at stille uret ved skift frem eller tilbage fra sommertid er, at det følger havemøblerne. Så i dag er havemøblerne flyttet TILBAGE i drivhuset, lidt forud for "vintertid".
Jeg har også ryddet op i udestuen. Alt sammen en understregning af, at udesæsonen er slut for i år - og nu rykker vi ind under tag til stearinlysene og de varme tæpper i sofaen.

Andre har tilbragt det meste af dagen på langs, på tværs, på siden, twistede... og været totalt ligeglade med Hausfrausysler...


... og så er jeg altså heller ikke mere "Hausfrau" - for jeg har ikke skænket aftensmaden en tanke før nu. Gad vide, hvad man finder på... Det bliver nok ikke det store kulinariske måltid

;o)

1 kommentar:

  1. Jeg har for en gangs skyld været i god tid med vintertiden. Stillede urene tilbage i aftes efter råd fra radioen!!!!!. Og det varede da lidt i morges, før jeg fandt ud af, at det var for tidligt.

    (Man skulle være kat)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz