fredag den 15. april 2011

Bølgesjalerne

Jeg får ganske ofte spørgsmål til mine to sjaler - "Mosfri Rullesten" og "Som bølger mod stranden", så her følger lidt yderligere informationer.


Opskrift
Begge sjaler er som udgangspunkt strikket efter denne opskrift:  Multnomah sjalet.

Jeg har dog lavet mine sjaler større - strikket ca. 60 retriller (120 pinde) før bølgemønsteret.
Endvidere har jeg på "som bølger mod stranden" kun strikket 3 retmasker imellem udtagningerne i midten af sjalet.

Da jeg er lidt en nørd (!) har jeg ændret bølgemønsteret, så det er symmetrisk, hvilket kanten på Multnomahsjalet ikke er. 

Antallet af retmasker før bølgemønsteret påbegyndes afhænger af, hvilket version af bølgemønsteret du vælger, da originalens rapport går over 18 og den modificerede går over 17.



Bølgekant - modificeret
Kanten skal ifølge opskriften strikkes som rapporter over 18 masker.   (2 ret sm) x 6, (slå om, 1 ret) x 6.

Det kan også "illustreres" sådan:

I O I O I O I O I O I O  /  /  /  /  /  / 

Det er den "røde" retmaske og de 6 ens sammenstrikkede masker, som irriterede mit øje, så jeg ændrede det til en rapport over 17 masker:   (2 ret drejet sm) x 3, (2 ret sm) x 3, (slå om, 1 ret) x 5, (slå om) x 1   hvilket ser sådan ud:

O I O I O I O I O I O  /  /  /  \  \  \ 

Symmetri er godt. Men nørdet. Indrømmet!


Jeg har strikket omkring 15-16 gentagelser af bølgemønsterets 4 pinde, før jeg har lukket af.

Garn
Mosfri Rullesten - er strikket af Blackhill Højlandsuld.  Farven "Blå Rullesten" er pt. udsolgt, men kommer måske igen. Jeg har strikket med dobbelt tråd (løbelængden "reduceres" derved til ca. 140 m./50 g) på pind 4½.  Garnforbrug ca. 420 g.



Som bølger mod stranden - er strikket af "Rustik" fra Netto, farve 005.  Løbelængde ca. 200 m./50 gram. Strikket med enkelt tråd på pind 5½. Garnforbrug ca. 3½ nøgle.


Du kan efter min mening frit vælge garn til projektet. Løbelængden er ikke så vigtig (og strikkeprøver er heldigvis overflødige) - strik blot til ønsket størrelse, eller så langt som dit garn nu rækker 

 ;o)

Jeg håber dette svarer på de spørgsmål, der er blevet stillet. Ellers må I spørge igen.

12 kommentarer:

  1. 1000, 1000 tak - nu tør jeg gå i gang :o) kan faktisk slet ikke vente, for det SER så lækkert ud (og relativt nemt, for os ikke-haj'er)... Juhuuu, påskeferie & strikkepinde, here I come.

    :-D
    Jenny

    SvarSlet
  2. Takker, dejligt du vil dele dit nørdet hed med os andre ;)
    Som også kan lide det passer sammen, men som ikke besidder de evner som at gøre noget ved det ;))

    Yt.

    SvarSlet
  3. Det med Rustik fra Netto havde jeg godt nok ikke gennemskuet. Det ser ualmindeligt smukt og dyrt ud!
    Mange tak for mønster. Jeg kan også godt lide symmetri.
    Tilbage til Rustik - det er jo dejligt blødt garn, og strukturen er nærmest perfekt til sjaler. Jeg har bare strikket et par strømper, der også lover godt. (håber modtageren synes det samme)

    SvarSlet
  4. Tak for tipsene, kan også godt lide symmetri.
    Jeg har opskriften liggende og jeg er bare så vild med sjalet, dine er super flotte ;-)

    SvarSlet
  5. De er fiseme flotte de sjaler! Måske man en dag skulle kaste sig ud i nørde-versionen;-)

    SvarSlet
  6. Meget, meget smuk strik. Suk!

    SvarSlet
  7. Nu har jeg gemt din opskrift, for når jeg en dag bli'r stor og dygtig nok til at kaste mig ud i et af dine sjaler, ja så er det dét jeg gør! De er simpelthen så fine!!!

    SvarSlet
  8. Så smukke de er - de sjaler :o)
    Jeg har nu også fået lavet et i rustik-garn sort/grå/hvid, og det er blevet smukt også, synes jeg.
    Jeg er gået i gang med eet mere - men har dog stadig et problem med opskriften, formentlig er det mig der ikke gennemskuer et eller andet..! Når jeg kommer til "feather and fan"-borten går det galt; Jeg Har det antal masker jeg skal have, jeg har prøvet både med din "symmetriske" ændring af mønsteret og med den originale - men alligevel er det som om mønsteret forskubber sig - i stedet for at rapporterne ligger over hinanden, og skaber mønsteret. Kan simpelthen ikke gennemskue hvad jeg gør galt - måske det har at gøre med at jeg ikke har fanget det med at flytte maskemarkører..
    Kunne du have en ide til hvad jeg mon gør galt?
    (Det jeg har lavet, er nu også blevet fint - med helt sit "eget" mønster ;o) Men ville jo gerne lave et "rigtigt et!)
    Tak for en god side her
    VH Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Da jeg ikke har set et billede af dine sjaler (og ikke kan huske, hvor det er man ifølge mønsteret skal placere sine maskemarkører) kan jeg kun gætte mig til, hvad det er der går galt.

      Prøv at droppe mønsterets maskemarkører - og sæt i stedet en maskemarkør midt i hver mønsterrapporten sammentagninger - således:

      0 I 0 I 0 I 0 I O I O /// (maskemarkør) \\\

      Så tror jeg ikke, at det kan gå galt. Du kan så tælle 6 masker ud på begge sider af markøren og strikke dem sammen 2 og 2 - og på den måde vil mønsteret ikke forskubbes.

      Jeg håber det hjælper.

      ~ Karina

      Slet
  9. Tusind tak for hurtigt svar Karina - tror jeg vil prøve det, for virkelig irriterende at det "skubber sig" :o)
    Underligt egentlig, - har strikket "det halve kongerige", hvor mønster jo nærmest ligner denne bortkant - og hér går det hele op.
    Tænker dog; Når man nu strikker 2 og 2 sammen x 3; når man så kommer til samme sted igen (altså efter 3 pinde), så er de 6 masker jo reduceret til 3 - er det så ikke derfor det "forskubber" sig mon? Hvis du kan følge mig...?

    Tak for hjælpen
    Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du holder sætter maskemarkøren midt i strik-sammen-delen af borten, vil symmetrien ikke forskubbes. Nogle af de nye masker fra omslagene kommer blot til at indgå i de 6 masker, der skal strikkes sammen.
      Se midterste og nederste billede herover, hvor man tydeligt kan se "linien" dannet af midten (maskemarkørens placering) af de 2 sammentag og linien med den midterste ret-maske i stykket med omslag, som ligger på samme sted.

      ~ Karina

      Slet
  10. Jeg prøver ;o)
    Tak for din tålmodighed - og forklaringer :0)

    Helle

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz