torsdag den 7. april 2011

Som bølger mod stranden



Iskolde blågrå bølger med skum på toppen slår ind mod kysten og farver sandet mørkere. Blæsten bider i kinderne og suser i ørerne. Hænderne knuges i lommerne og skuldrene trækkes lidt længere op, som værn mod kulden, mens øjnene følger en skrigende måge, som hænger på den gråblå himmel. 


Straks jeg så farverne i dette garn kom jeg til at tænke på farverspillet i bølger, når de slår mod stranden på en overskyet vinterdag.


Dermed var det farverne og de lange farveskift i garnet, der dikterede hvad det skulle blive til - og jeg vidste også straks, hvem der skulle have det.   


 Et sjal med bølger til den mest fantastiske pædagog i Andreas' børnehave, som hver dag siden november har haft Naturgruppen med på tur til den forblæste strand på Amager.
Hun får det alt for sent, egentlig, for hun kunne godt have haft brug for varmen på nogle af de isnende kolde, snefulde vinterdage.

Til gengæld håber jeg, at det kan give hende en smule af den varme tilbage, som hun har overøst alle ungerne med - og forhåbentlig kan det holde hende varm næste vinter.


Med udsigt til alt det spændende der sker i forbindelse med skolestart følger også nogle ting, der er triste...  Som "farvel" til de personer, der har betydet rigtigt meget for Andreas og dermed for resten af familien.

15 kommentarer:

  1. Smukt - både sjalet, tankerne og videregivelsen :)

    SvarSlet
  2. Hvor er den smuk....ordene ikke mindre smukke MEN tanken...hold da fast DEN er rigtig smuk. Det bliver en glad pædagog der kommer til med at gå rundt med den;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  3. Hvor er det bare blevet flot:-) det kan hun da kun blive super glad for. Kh Christina

    SvarSlet
  4. Smukt sjal. Heldig pædagog, der hels sikker har fortjent denne smukke gave, og de smukke tanker :-)

    SvarSlet
  5. Fantastisk indlæg og helt utroligt sjal! Hvor er det bare flot!
    Ha' en rigtig dejlig dag!
    Kh. Jane

    SvarSlet
  6. Hvor er det et smukt sjal og en smuk tanke. det vil pædagogsen huske dig længe for.

    SvarSlet
  7. Nå ja pædagoger har mange navne :-))

    SvarSlet
  8. Virkelig smukt! Det enkle i designet gør faktisk også at man ser farverne bedre.
    Mon ikke Andreas (og hans mor) får en særlig plads i hendes hjerte?

    SvarSlet
  9. Hvor er det et smukt sjal, den må jeg lave, farverne er super flotte ;-)

    SvarSlet
  10. Det er rigtig flot - og modsat så meget andet ligner det tilmed noget, jeg også ville kunne finde ud af. Så hvis du evt. kan fortælle, hvor opskriften kan erhverves, ville du glæde en halvgammel kone i Horsens :-)

    SvarSlet
  11. Tak for roserne :)

    Sjalet er strikket efter samme opskrift som mit "mosfri rullesten"-sjal, nemlig min modificerede udgave af Multnomah-sjalet.
    Den originale version kan findes her:
    http://helloknitty.files.wordpress.com/2010/02/multnomah.pdf
    eller via Ravelry.

    Min modificerede kant findes et sted heri: http://frauputz.blogspot.com/2011/01/alt-handler-ikke-om-strik.html

    - og garnet har jeg faktisk fundet i Netto. Det hedder Rustik og er 80% uld og 20% kunst. Jeg har brugt ca. 3½ nøgle.

    KH Karina

    SvarSlet
  12. Hov... og måske skal jeg tilføje, at jeg har strikket på pind 5½ - og lavet det en del større end opskriften dikterer.
    Jeg har strikket 61 omgange (122 pinde) retriller og 16 gentagelser af bølgemønsterets 4 pinde.

    ~ Karina

    SvarSlet
  13. Takker for info :-) Jeg duer desværre ikke til alle de fine sjaler med indviklede hulmønstre - skal helst have noget strik, jeg kan se fjernsyn til. Og ret og påfuglemønster - det kan jeg da finde ud af. Hvad var løbelængden på det garn fra Netto?

    SvarSlet
  14. Dette sjal er strikket af garn med en løbelængde på ca. 200 m. pr. 50 g.

    Du kan også strikke det af lidt tykkere eller tyndere garn. Du bestemmer jo selv, hvor mange gentagelser du vil lave og dermed størrelsen.

    ~ Karina

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz