torsdag den 1. september 2011

Gem lidt af det grønne til den grå tid...

Lige nu skifter vejret og lyset i en grad, så jeg ikke rigtigt kan ignorere, at sommeren er på vej til at være overstået.
Nogle af de grønne krydderurter fra haven overlever ikke vinterens fremmarch - og jeg har derfor valgt at gemme lidt af dem til vinter. Nogle af dem er frosset ned - og nogle af dem har jeg lavet til kryddersalt.

Jeg har høstet af alle krydderurterne i haven og blendet dem med groft salt.


Salvie, Oregano, Timian, Citrontimian, Persille, Mynte, Rosmarin, Citronmelisse, Lavendelblomster...


Måske en mystisk blanding, men det dufter fantastisk, og så kan det vel ikke være helt galt...

:o)

6 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig idé! Tørrer du krydderurterne inden du blander med saltet eller?
    Jeg har også plukket i bund flere gange hen over sommeren, tørret og frosset alt efter hvilken krydderurt det var.
    jeg har aldrig prøvet at lave urtesalt før, men det vil jeg :)
    Klem

    SvarSlet
  2. Jeg blendede de friske krydderurter sammen med en smule af saltet - og da det var finthakket nok, blandede jeg med mere groft salt.
    Efterfølgende er saltet tørret i et åbent fad i par dage - under jævnlig omrøring.
    Det mistede desværre lidt af farven under tørringen, men det er vel naturligt nok... ;)

    ~ Karina

    SvarSlet
  3. Det ser lækkert ud. Og fremgangsmåden lyder simpel. Kan det så bare hældes på glas og bruges hele vinteren?

    SvarSlet
  4. Hvor længe det holder smagen af de friske krydderurter ved jeg ikke - men det er vigtigt, at det får lov til at tørre helt, før det gemmes i glas. Det tog et par dage at tørre det - og indtil videre holder det fint ;)
    ~ Karina

    SvarSlet
  5. Sikke en god ide :-)
    Det lyder og ser jo helt fantastisk ud det bliver dejligt ,at have til vinteren madretter.

    SvarSlet
  6. Superfin ide - tak for den :)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz