fredag den 17. juni 2011

OCKD

Hvad er OCKD?


OCKD (Obsessive Compulsive Knitting Disorder) er en psykiatrisk lidelse med tilbagevendende tvangstanker og / eller tvangshandlinger, som omhandler strik.
OCKD er ikke en sindssygdom, selvom mange med lidelsen er bange for at blive opfattet som sindssyge af omgivelserne. OCKD findes i alle sværhedsgrader, lige fra den helt milde med kun lejlighedsvis optræden til den svært invaliderende tilstand, hvor stort set alle døgnets vågne timer er beslaglagt af strik og tanker om strik.
(Næsten fundet her)

Og før nogen går bananas i kommentarfeltet, så er det ikke min intention med dette indlæg at gøre grin med de stakler, der har OCD. 
Jeg fik til gengæld tanken, at jeg måske lider af noget, der i mistænkelig grad minder om OCD, når det vel at mærke handler om strik. Har i hvert fald været godt og grundigt besat af mit sidste strikkeprojekt - mit Aeolian Shawl.

Hey... jeg mangler altså kun 3½ pind og en aflukning, før jeg har strikket mig et shawlette - og jeg startede for små 3 dage siden. Det er altså OCKD, så det batter.


Indre dialog de sidste par dage:
"Skal bare liiiiige strikke den her pind... og så skal der liiige perler på... og så stopper jeg.  Hm... arh, så kan jeg da også lige strikke den pind vrang... men så stopper jeg og ordner vasketøj. Hm... må hellere trække nogle flere perler på snor, så jeg er klar til næste pind...  Ahr... så kan jeg jo også lige så godt strikke den næste pind... og så stopper jeg. Ej... se... nu kommer der en pind med rigtigt mange perler... men så stopper jeg altså også, når jeg har strikket den...  Hm... her skal der sættes perler ovenpå en dobbelt sammentagning... Ej... vasketøj... Ahr... det tager jo ingen tid at strikke en ind vrang... Må hellere gå i seng nu... men jeg skal liiiiige strikke den her pind vrang... og så..."

Det her diagram...  Det drager.  Pas på!


;o)

7 kommentarer:

  1. Ja du er sgu godt nok hårdt ramt :D Det kan jeg også være i perioder, men pt har jeg tabt min strikke-mojo :( Er du kommet igennem helt uden strikkeskader ? Overbelastede håndled, brandvabler på fingrene, spændingshovedpine, you name it ?? :)

    SvarSlet
  2. Jeg vil slet ikke gå amok i dit kommentarfelt.
    Bare fortælle at jeg kom til at grine....

    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
  3. Du beskriver i hvert fald OCD for strikkere helt efter bogen
    Har OCD tæt på i dagligdagen
    Kan OCKD mon kureres?

    SvarSlet
  4. Hahahaha!
    Ja, på den ene side, bruger vi strikning som meditativ afstressning for patienter med psykiske lidelser, specielt depression og stress. På den anden side må det jo da ikke tage overhånd, så det ender i OCKD - en lidelse (eller rettere: lidenskab), jeg selv har længerevarende anfald af i perioder.
    Det er jo noget af et dilemma :-)
    Måske skal vi ordinere strikning 2 timer højst 3 gange dagligt!?

    SvarSlet
  5. Melder mig i "klubben" *smil*
    Og din indre kamp kender jeg alt alt for godt....bare lige en pind mere....nej bare lige til næste mønsterpind mm !!!
    Men kan ikke undvære strik, var engang kommet på weekendtur uden strikketøj...gør jeg ALDRIG mere !!

    SvarSlet
  6. Fnis. Kender det kun alt for godt. Dejligt med en diagnose på vanviddet :-) Glæder mig til at se det færdige shawlette.

    SvarSlet
  7. Tak for et godt grin :)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz