tirsdag den 21. juli 2009

Blomsterparadis

Rundt omkring på Orø vokser et fantastisk udvalg af smukke blomster, og Frau Putz fik virkelig afprøvet makrofunktionen på det nye kamera på nogle af vores ture rundt på øen :o)


Disse lilla planter forelskede jeg mig meget hurtigt i. Dem har jeg ikke set vildtvoksende andre steder - eller også har jeg aldrig tidligere fokuseret så meget på vildtvoksende planter, som jeg gjorde på turen til Orø. Den form for fordybelse indbyder Orø til ;o)



Lilla planter i mange former og nuancer voksede overalt...



Glade små ansigter på kamillen...
... og smukke, sarte valmuer i højrøde festkjoler...

Hvem har dog nogensinde fundet på at kategorisere snerler som ukrudt???
Disse utroligt smukke blomster lyser op i sarte nuancer fra hvidt...


... til svag rosa. Hvis det er ukrudt er det smukt ukrudt!
Vilde planter i så mange afskygninger, at jeg slet ikke fik fotograferet dem alle.

En af de meget annoncerede "seværdigheder" på Orø er "Orø Urtehave", og der skulle vi selvfølgelig ud - også selv om jeg har "lidt svært" (!) ved deres hjemmeside, som hævder, at de 600 lægeurter i haven "dyrkes biodynamisk med englehjælp".
Jeg er altså for naturvidenskabeligt funderet til den slags...
Men planterne ville jeg da gerne se, for lægeplanterne har altid fascineret mig.
Jeg vil nødig lyde kritisk, for de havde da et ganske stort udvalg af planter og urter, men efter min mening var disse proppet sammen på alt for lidt plads. Hele urtehaven var vel 30 x 30 meter, så størrelsen var til at overse.
For sådan en "farmasut" som Frau Putz var det lidt af en skuffelse - og med to utålmodige unger på slæb blev besøget ikke særligt langvarigt.
(Selv åkander kunne man finde i Orø Urtehave - hvad de så gør i en "urtehave" :o) - men smukke var de da)
Til gengæld var der i haven en masse blomster i Frau Putz' yndlingsfarver, som stod i fuldt flor.
På dette tidspunkt af sommeren er bedene hjemme i haven desværre ved at være afblomstret, så jeg er virkelig på jagt efter planter, som har højsæson efter roserne.


Dette bed havde intense rosa/pink farver. Så flot står mine hortensiaer ikke. Måske man skulle investere lidt penge og omsorg på sådan et par stykker...


I bedet står katost i flere varianter
Mauretiansk Katost i en skøn farve...

... og Moskuskatost i sart rosa


Disse katoste (Hedder de det i flertal?) lokkede så meget, at Frau Putz købte et eksemplar af begge sorter i den lille tilhørende butik - hvor man også kunne købe alskens "heksebryg" i form af salver, cremer og teer, baseret på havens urter ;o)

Her pynter planterne udenfor døren til værelse 27, som husede Familien Putz under opholdet.

Og... Så dukkede tanken om det "ukrudt" vi havde set på turen igen op...
... og hele Familien Putz drog på cykler på "planteskud" langs grøftekanterne på Orø.
Bevæbnet med planteske lånt hos kroens nærmeste nabo - og en vis idé om, hvor de var set.
Det lykkedes os at finde indtil flere planter, men de er udstyret med en utroligt stor og sej pælerod, så de var ikke sådan at grave op med en lille planteske. Frau Putz måtte ofre både rene bukser og sved for at få 2 planter med hjem.
Blomsterne ligner den mauretianske katosts, omend de er mindre - og bladene vidner da også om et vist familieskab.

Da jeg leverede den lånte planteske tilbage til naboen blev jeg tilbudt både potte og jord. Nabokonen var lidt skeptisk omkring planternes overlevelse uden - og de hænger da også gevaldigt med hovedet her en lille uge efter de forlod Orø.
Jeg er dog overbevist om, at de - takket være en meget venlig dame på Orø - nok skal komme sig .
Hvor der er liv er der håb!

Mit håb er, at disse planter vil pryde forhaven allerede næste år :o)
Det er da en værdig "souvenir" fra en ø klædt i blomsterpragt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz