mandag den 21. december 2015

Klar til julehygge

 Søndag blev der lavet juleguf i lange baner. 

Emilie og Andreas insisterede på, at der skulle bages småkager og pebernødder - og laves konfekt.  Købt var skam ikke godt nok.
Jeg selv kunne nok godt have været ganske tilfreds med købte småkager af den gode slags. December har som sædvanlig været travl - og på arbejdet endnu mere travl end ellers - og jeg kunne godt bruge en dag på sofaen med en film.
I stedet måtte jeg finde min indre ork frem og være med i deres hyggelige planer.


Vi gik i gang efter morgenmad og indkøb af råvarer i rigelige mængder.  Først blev der lavet småkagedej. 3 varianter. Spiraler, glade jødekager og chokolade/orange. 
Alt sammen ud fra samme grunddej fra Arla (Jeg tilsætter dog en rå mængde god vanillesukker til opskriften.

Sidst på eftermiddagen var småkagerne bagt og ungerne trillede pebernødderne, mens jeg ryddede op i køkkenet.  Pebernødderne er efter min mors gamle opskrift - og fås efter min mening ikke bedre. Her kan de købte bestemt ikke være med.


Spiraler. Med krymmel...  Altid krymmel  :-)

Chokolade og revet appelsinskal. Og krymmel.
Jødekagerne blev drysset med kanelsukker tilsat krymmel.  Vi går IKKE ned på krymmel her i huset  :-)

Mens jeg lavede småkagedej arbejdede ungerne intenst på pebermyntekonfekten.  De har altid været en fast bestanddel af min barndoms slikfad - og er stadig populære. 
Såre simple at lave - og beviset er, at ungerne selv stod for det hele. 
Æggehvide (2 stk giver en bagepladefuld konfekt), flormelis røres i til konsistensen er tyk nok til at kunne trille små kugler og lidt pebermynteolie/-essens. Tryk til sidst en chokoladeknap ned i kuglen. Hvis du vælger den farvestrålende variant kan M&M's anbefales. De holder farven.


Pebermynte-konfekt.  Farvestrålende.
 
Så mangler vi kun konfekten lavet af chokolade, cornflakes og rosiner.

Og så er vi klar til jul.  I hvert fald hvad angår juleguf. 

2 kommentarer:

  1. Alt for børnene! Sikke flotte pebermynterne er med M&M i midten. Det er godt ud. Det tip vil jeg give til min mand, han er ellers pebermynteekspert og -elsker.

    SvarSlet
  2. This stylish piece of kit includes a titanium watch band
    The stylish nipple piercing jewelry titanium piece of titanium fitness kit includes a titanium watch band, a titanium plate flat iron golf club and two double diamond watches. titanium dioxide formula The two titanium lug nuts are designed for the user

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz