søndag den 30. november 2008

Jule-dilemma

Ja, det er jo snart jul. Der tælles jo ned øverst på bloggen, så det kan vel ikke komme som nogen overraskelse.
Gaveindkøbene i år er heldigvis til at overse. Frau Putz forudser derfor overskuds-jul med tid til at bage småkager, tid til at lave konfekt, tid til at pynte op - og så skal vi slet ikke være hjemme i julen! Hm...
Gemalen har fået sin julegave allerede! Saven står nede i garagen, og ser fortsat næsten ubrugt ud - og til den pris har han vist fået julegave de næste par år :o)

Gaverne til Frau Putz' lillesøster og mand er efter gensidig aftale sløjfet i år og det samme gælder gaverne til Gemalens lillebror og hans kone. Det er kun ungerne i familierne, der får gaver.

Frau Putz' lillesøster har på fantastisk vis købt fælles gave til Mormor og Morfar (Tak for det!).

Frau Putz selv har købt til de to største kusiner - og mangler nu kun til lille "Wauwra" i Odense, samt til Farmor og Farfar, Emilie og Andreas.

Andreas ønsker sig stort set alt - bare det har noget at gøre med racerbiler. Rorri Racerbiler eller Cars.
Eventuelt "Spajder-maan". Så vil hans øjne stråle af begejstring.

Men så kommer problemerne!

Emilie ønsker sig nemlig kun EN ting: En Nintendo!
Hun har fablet om den f.... ("Undskyld". "Mor, så er der penge i bandekassen!") Nintendo lige siden hun startede på Fritteren - og en del af drengene har da også sådan en, som de sidder med hovedet begravet i ved enhver lejlighed.

Men jeg er bare overhovedet ikke klar til at skulle give Kr. 1.099,- for sådan en dims + endnu ca. Kr. 300,- for et spil.
Jeg er nemlig overbevist om, at hun ikke vil finde den mere interessant end nogle af de andre computerspil hun ejer - eller de to små "bip-spil" hun allerede har. 2-3 dages interesse (måske 5 dage) - og så ligger der for Kr. 1.400,- og roder på gulvet på hendes værelse.

Endvidere er jeg overhovedet ikke klar til at lade hende tage et stykke legetøj til omkring Kr. 1.400,- med i skole! Jeg vil da ikke have et roligt øjeblik, hvis hun skal have den liggende i en taske ude på gangen mens hun sidder og laver noget andet nede på Fritteren. Jeg forstår simpelthen ikke de andre forældre! Der er altså også tyve på skolerne...

Og så er jeg simpelthen bare imod computerspil. Nogle af dem er da fine til indlæring (Hurra for Pixeline og JordbærMarie, som har lidt indhold!) men de fleste er da intetsigende tidsfordriv - og jeg ser for mig alle de overvægtige børn, der sidder og glor på et "Bip-spil" mens kammeraterne løber rundt i skolegården og laver noget aktivt og socialt.

Jeg vil meget hellere, at Emilie forfølger sin kreative side. Hun er næsten altid at finde på et af værkstederne i Fritteren - og kommer hjem med en hel masse fine ting, som hun har lavet dernede. Det er i mine øjne langt mere udviklende - og ikke mindst socialt - end et hvilket som helst computerspil.

Nej! Der er mange argumenter imod - og kun hendes egne for.

Men hvad gør man så, når man har en datter, som kun har ET ønske?

Jeg er jo også bange for, at hun sidder med en dyb-dyb skuffelse juleaften.

Jeg har meget klart givet udtryk for, at hun ikke får en Nintendo af os i julegave, lige meget hvor meget hun ønsker sig den - og jeg har også sagt, at hun skal finde på noget andet at ønske sig.

Men Emilie tror altså stadigvæk på Julemanden - og har total tiltro til ham. Han skal nok komme med en Nintendo, selv om hendes uforstående forældre ikke vil.
"Jamen jeg tror altså ikke, at Julemanden har råd til at købe så dyre julegaver til alle børnene" forsøger man så, men til ingen nytte!

What to do?

Well... løsningen viste sig at være noget så simpelt som en...
REKLAME!
Gemalen til Frau Putz er nemlig en af de der øko-flippere (SMIL!) som ikke vil have postkassen fyldt med reklamer (Og jo... hovedparten af tiden er Frau Putz enig med Gemalen i, at det er spild af papir!) men det resulterer så også i, at vi aldrig får nogle af de farvestrålende julekataloger, som kan inspirere til en lang ønskeliste.
Sådan en farvestrålende sag hentede Frau Putz i Legekæden i fredags - og så skal jeg lige love for, at der blev skrevet krydser. Både af Andreas og Emilie.
Så nu har hun masser af andre ønsker til jul.
HURRA!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz