fredag den 7. januar 2011

Snoet stjernehue - opskrift

Skulle du have lyst til at strikke en stjernehue som den, jeg har strikket til min svigermor, så har jeg skrevet opskriften ned - til fri afbenyttelse.
Jeg vil blive rigtigt glad, hvis du skriver en kommentar og linker hertil, hvis du bruger opskriften.  Så kigger jeg forbi og ser resultatet.

Du er velkommen til at stille spørgsmål, hvis der er problemer med opskriften, ligesom jeg selvfølgelig gerne vil have besked, hvis du finder fejl eller mangler...

God fornøjelse


Snoet stjernehue 


Damestr.  M/L
Kanten er ret elastisk, så større og mindre hoveder kan også være med. 
Mit råd i den forbindelse er, at du på sidste pind af ribkanten strikker maskerne over på en lang rundpind i samme størrelse og prøver den på. Det kan du også gøre, når du har strikket et vist antal snoninger - så kan du vurdere, om der skal flere eller færre omgange med snoninger til, før du begynder på indtagningerne... 

Huen er strikket på 40 cm. rundpind str.  3½ mm
Strikkefasthed... er der ingen af. Rib trækker sig sammen, og det samme gør snoninger. Hvis du vil prøve alligevel, så bliver 30 masker (3 snoningsgentagelser) på rundpind til 11 cm. med min strikkefasthed. 
Garn:  3 tråde tynd cashmere/uld (1200 m/100 g)  (Garnet finder du her hos garnudsalg)
Andet garn med cirka samme løbelængde (200 m/50 g) kan selvfølgelig også anvendes.

Igennem hele mønsteret gentages fra * til *.

Ribkant:
Slå 128 masker op og saml til en cirkel.
Strik rundt - 12 pinde drejet rib: *1 r i bagerste løkke, 1 vr*.
Prøv evt. huen. Er den for stor, så skift til tyndere pinde og omvendt   ;o) 


Snoningsdelen:
På pind 1 i mønsteret øges til 160 masker således:
*2 r, strik 1 ny r op, ved at strikke lænken imellem maskerne drejet r, 1 r. -
3 vr, strik 1 ny vr, ved at strikke lænken imellem maskerne drejet vr, 2 vr.* 

Pind 2 og 3: *4 r, 6 vr*.

Snoningerne kan strikkes enten med hjælpepind eller uden.

Med hjælpepind:  *Sæt 2 masker på hjælpepind foran arbejdet. Strik de næste 2 masker r. Strik de 2 masker på hjælpepinden r. 6 vr*

Uden hjælpepind:  *Strik 3. og 4. maske på pinden r igennem bagerste løkke (uden at tage maskerne af pinden).  Strik 1. og 2. maske på pinden r. Tag alle masker af pinden. 6 vr.*

Imellem hver pind med snoninger strikkes 3 pinde *4 r, 6 vr*.

Strik snoninger på hver 4. pind - med 6 vr imellem snoningerne i alt 8 gange.

Efter 8. snoning begynder indtagningerne:
På 1. pind efter snoningen strikkes *3 r, 2 drejet r sm, 5 vr – 4 r, 6 vr* - så der skiftevis er 5 og 6 vr imellem snoningerne.
Strik 2 pinde r over r, vr over vr.

Strik 9. snoning.
På 1. pind efter snoningen strikkes:  *4 r, 5 vr - 3 r, 2 drejet r sm, 5 vr* - så der nu er 5 vr imellem snoningerne.
Strik 2 pinde r over r, vr over vr.

Strik 10. snoning.
På næste pind strikkes *3 r, 2 drejet r sm, 4 vr* - 4 vr imellem snoningerne.
Strik 2 pinde r over r, vr over vr.

Strik 11. snoning.
På næste pind strikkes  *3 r, 2 drejet r sm, 2 vr, 2 r sm* - 2 vr imellem snoningerne.
Strik 2 pinde r over r, vr over vr.

Strik 12. snoning.
På 1. pind efter snoningen strikkes  *4 r, 2 vr - 2 r sm, 2 r sm, 2 vr*
På 2. pind efter snoningen strikkes  *4 r, 2 vr - 2 r sm, 2 vr*
På 3. pind efter snoningen strikkes  *4 r, 2 vr - 1 r, 2 vr*

Strik 13. snoning:   *4 ret snoet, 5 vrang*
1. pind efter snoningen:  *3 r, 2 drejet r sm, 2 vr, 2 r sm* - 3 vr imellem snoningerne  (Sidste vr-maske på pinden strikkes 2 r sm. med første maske på pind 2)
2. + 3. pind efter snoningen:  *4 r, 3 vr*

Strik 14. snoning.
1. pind efter snoningen:  *3 r, 2 drejet r sm, 2 vr, 2 r sm* - 1 vr imellem snoningerne
2. pind efter snoningen:  *2 r sm, 2 r sm, 1 vr*
3. pind efter snoningen   *2 r sm, 1 vr*

Træk tråden igennem de sidste 16. masker og stram til.

Hæft ender på bagsiden.


Bær den med stolthed og et smil.

:o)

8 kommentarer:

  1. Jamen tak for det. Den ser laekker ud.

    SvarSlet
  2. Taak for den.
    Du hører nærmere, hvis jeg strikker den.

    SvarSlet
  3. Det er en meget fin hue og snoningerne tager sig vældig godt ud fra oven. Tak for opskrift, jeg skal huske det med linket.

    SvarSlet
  4. TAAAK! Du er da en sand skat og jeg vil simpelthen sætte pindene i den som overspringshandlingsstrikketøj, når min cardigan bliver for langtrukken...
    Knus og god weekend fra
    mette

    SvarSlet
  5. Hvor er det en flot hue, en rigtig stjerne ;-)

    SvarSlet
  6. Kære Frau Putz. Denne hue er fantastisk flot. Jeg har lige strikket den i moskusuld. Jeg har gjort din opskrift lidt lettere at finde ud af, idet jeg har skrevet ned i række for række, hvordan man tager ind. Jeg sender den til dig på E-mail, og så kan du bruge den eller lade være :-)

    SvarSlet
  7. Hej, meget flot hue! Jeg vil forsøge at strikke den til min mor i julegave
    :-)
    Kh. Lis

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz