mandag den 23. marts 2009

Husmoder-weekend


Dette var så weekenden, hvor Frau Putz legede Hausfrau.

Fredag eftermiddag blev der kogt jordbærgrød af sommerens høst


og blandet "surdej" til store bagedag, lørdag...

Lørdagen bød på brød og boller. Denne gang blev brødene (Grundopskrift her) varieret lidt - man skal jo eksperimentere...

I den ene portion blev de revne æbler udskiftet med revet squash - og "sundheden" blev understreget af et par håndfulde hørfrø
Den anden portion blev lavet "mindre sund", idet Frau Putz erstattede rugmelet med et par håndfulde havregryn - og efter hævning lavede jeg så brødene endnu mindre sunde, idet dejen blev delt i to - og hver halvdel trykket ud til en plade, som så blev rundhåndet drysset med "Fire Roasted Cinnamon Apple Spice" før dejen blev rullet sammen og lagt i brødformen.

Frau Putz' amokkøb - 4 dåser på udsalg hos Isabella S. - skal jo bruges til et eller andet, og varm æblejuice med dette "krydderi" bliver altså for sødt, selv for mig!
Du kan lave din egen version ved at blande sukker, stødt kanel og stødt nellike. Dufter og smager fantastisk - og det blev altså ganske godt, det brød!
Og et ganske fint mønster...

Resten af dejen blev lavet til boller, så nu har vi igen masser af hjemmebag i fryseren. Skønt.


Og så mangler Frau Putz simpelthen en fantastisk chokoladekage-opskrift. Sådan en basic én, som ikke er for tør, eller for sød - og smager af chokolade - og som lige kan røres sammen på 5 minutter og smides i ovnen...

Så jeg gik på jagt på nettet, og nu har jeg fundet mindst 2 gode bud. De er dog begge med smeltet chokolade - og jeg forestillede mig faktisk en "cacao-kage"... Hvis du har en fantastisk opskrift, så giv mig gerne et lille vink...

Lørdag blev den første "Death by Chocolate" så afprøvet. Bagt i muffinsforme - og uden "snask" ovenpå...

Lækkert! Meget lækkert resultat...

Men lidt mere arbejdskrævende end 5 minutter. Dog ikke meget mere, så den er et godt bud. Indtil videre.

"Devil Food Cake" er næste opskrift, som skal testes...
Men måske jeg lige venter lidt...


Lørdag aften var Gemalen til koncert med "Pink Floyd Project"... mens Frau Putz hyggede sig med strik og hækling, et par katte og en gammel kending på DVD'en...
Sådan er vi jo så forskellige :o)

Søndag startede vi med en gåtur i skoven.
Skøn tur... Vi stikker af fra mor...
Dette er beviset: Frau Putz' løbesko bliver faktisk brugt!


Det var dog for koldt til at sidde ude og spise de medbragte muffins, så vi kørte hjem og lunede os med varme drikke - hvorefter Frau Putz "liiiiige" skulle bruge de ananastern, som var gemt i køleskabet fra fredagens pizza...
De var faktisk gemt med et helt bestemt formål for øje: Ananasmuffins fra min nye kogebog...

Resultatet smagte dog ikke så meget af ananas som håbet - så næste gang vil jeg bruge frisk ananas, som smager af mere.

Opskrifterne fra dette muffins-amok-bageri følger...

Og så har jeg hæklet og strikket til Emilie... og er nu nået så langt, at jeg er næsten klar til at vise det færdige resultat på bloggen.

Når man har sådan en Hausfrau weekend er der altså ikke også tid til at blogge, men så er det jo godt, at der er hverdage...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz