lørdag den 14. marts 2009

Tid til Te

Frau Putz fik en ny kogebog... udelukkende med "små" kager - kager i alle afskygninger bagt i muffinsforme og "rigtige" småkager. En hel samling med fristende guf til ganen - fra Herr Putz og Panikhønen, som tydeligvis kender til min svaghed for muffins :o)


I dag blev så dagen, hvor Frau Putz endelig igen er ovenpå efter trappe-stürtz - så meget ovenpå, at der (selvfølgelig som det første!) skulle bages kage.

(Måske skyldes trangen til at bage kage en trang til at trøstespise ovenpå frisørbesøget i formiddags, men det er en helt anden historie...)


En af de opskrifter, der fristede til et forsøg (Og eftersom jeg ikke havde økologiske citroner i huset til en MEGET fristende opskrift på citron-muffins...) var muffins med Earl Grey.

Jeg bagte dem - med enkelte modifikationer til opskriften (Sådan gør jeg jo!) - og de blev ganske gode. Så gode, så jeg godt tør at bringe opskriften her - og med mine "tilpasninger" kommer jeg vist heller ikke i konflikt med copy-right-loven :o)
De tager lidt længere tid end muffins almindeligvis gør, idet mælk/fløde og te skal stå og trække i ca. ½ time.


Earl Grey-muffins
12 stk.

Dej:
1,5 dl. mælk
2 breve Earl Grey te (eller 2 tsk. løs te)

125 g. blødgjort bagemargarine (microovn)
200 g. sukker
2 æg

250 g. mel
2 tsk. bagepulver

Chokoladetrøffel:
1,5 dl. piskefløde
2 breve Earl Grey te (el. 2 tsk. løs te)

150 g. mørk chokolade
25 g. smør

Sådan gør du:
Start med at bringe mælk og te - samt fløde og te - i kog i hver sin gryde. Sluk for varmen og lad begge dele stå og trække i ca. ½ time.
Så fjerner du tebrevene - eller hælder det igennem en si, hvis du har brugt løs te.

Tænd ovnen på 175 gracer Celcius.

Pisk margarine og sukker sammen, pisk æggene i et ad gangen - og rør mælk/te-blandingen i. Bland mel og bagepulver sammen og rør det i dejen.
Fordel dejen i 12 muffinsforme beklædt med papirforme - og bag dem midt i ovnen i 20-25 minutter til lysebrune - test om de er bagt med en tandstikker.

Afkøl dine muffins på en bagerist.



Del chokolade og smør i mindre stykker - og put det i en skål.

Bring igen fløde/te-blandingen i kog - og si blandingen ned i skålen med chokolade og smør. Rør det sammen til massen bliver jævn og blank. Sæt den i køleskab til den er smørbar.

Fjern papirformen fra de afkølede muffins - og fordel trøffelmassen på toppen.

Pynt evt. med "krymmel" :o)


Nyd dem med en varm kop te
Velbekomme! :o)

5 kommentarer:

  1. Weee! Vi er stolte, næsten som havde vi selv en del af æren!;-) De ser enormt mumselækre ud, de muffins...

    Kh
    Maria

    SvarSlet
  2. Å, det såg godt ut! Og te-muffins høyrest fristande ut for meg som er så glad i te. Den boka såg eg på bokhandelen her, men eg tok den ikkje med. No angrar eg bittelitt på det:(

    SvarSlet
  3. De ser rigtigt gode ud.
    Frisørbesøg på den grimme måde? Antager, at du har valgt en lokal hundeklipper... for det kan da ikke passe, at nogen er gået fatalt amok med en saks inde i Pilestræde? Grrr... trænger selv til en saks, men tør ikke vælge hundeklipperløsning :-)

    SvarSlet
  4. Hipp hurra!!!! Og takk for oppskriften på sjalet!!! Og så til og med på norsk da snille deg!!!Jeg skal begynne i kveld allerede!!
    Må bare bestemme meg for hvilke farger jeg skal bruke og det er ikke alltid så enkelt ;)
    Lekre, delikate muffins har du også laget ser jeg! og så med Earl Grey da..Det var spennende og må absolutt prøves ut!
    Ha en fortsatt fin søndag..Vi holder på med veggprosjektet vårt i stua..Klem herfra :))

    SvarSlet
  5. Mums- glæder mig til mandag på kontoret :-)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz