lørdag den 7. august 2010

Fææst...

Hold da helt fest, hvor har vi fejret i familien de sidste dage.

I går var det Gemalen, der fyldte år - og i dag var vi på Fyn, hvor kusine Astrid skulle døbes
-eller "dyppes", som Andreas blev ved med at sige

;o)

I dag kunne jeg heldigvis slappe af og være gæst, mens jeg i går var i gang fra klokken 5:35 (!!!) og til langt ud på aftenen.

Der blev eksperimenteret lidt i kageafdelingen - lidt vel rigeligt, faktisk. Vi skulle nemlig have lagkager til dessert.

Lige da jeg stod og skulle lægge den første lagkage sammen, viste det sig nemlig, at de vanillelagkagebunde Gemalen havde købt dagen i forvejen var mugne.

Så kan jeg lære det! Kunne jo bare have taget mig sammen og have bagt dem selv...

Hvad gør man så, når man står der med stivnende creme, stivnende jordbærpure og mugne bunde?

Hm... jeg kastede mig ud i et eksperiment med den pakke chokoladebunde, der var tiltænkt den anden lagkage, som først skulle lægges sammen lige før serveringen.

Kunne jo altid købe en anden pakke chokoladebunde senere...

Det var så dagen, hvor alting kiksede - for chokoladebundene var selvfølgelig udsolgt - og måtte derfor erstattes af vanillebunde (af et andet mærke!)
Godt så!

Jeg eksperimenterede også lidt med nogle sukkerovertrukne hasselnødder. Fulgte fremgangsmåden for brændte mandler, men gav dem mindre varme og kortere tid på panden, fordi jeg var bange for, at de skulle branke.


DET eksperiment lykkedes fantastisk.

Mums.

Måtte til sidst "gemme" skålen for Emilie og jeg selv, så jeg ikke risikerede at stå uden nødder, når lagkagen skulle lægges sammen.
Sammen med chokolademousse (Piskefløde og chokolade, smeltet, kølet af, pisket, mums!) og stykker af mørk chokolade blev de sukrede nødder til fyld i en udmærket lagkage. Den ville bare have været bedre med chokoladebunde.

Den anden med chokoladebundene var til gengæld efter min meninbg ikke nogen succes. Overhovedet.

Øv og øv! Dobbeltrøv.

Dagens tredje eksperiment blev serveret til eftermiddagskaffen, da Gemalen havde fået fri fra arbejde. Små portionskager med blåbær. Inspireret af den påtvungne indkøbstur og Super Brugsens friske blåbær.


Vanillebunde stukket ud med glas og dryppet med frisk citronsaft, lagt sammen med vanillefløde og blåbær - og så hvid glasur og fint revet citronskal på toppen.

Mums!

Ja-ja. Vi fik altså også lasagne!

;o)

1 kommentar:

  1. Det er jo via eksperimenter de store opdagelser bliver gjort...
    Det ser sørme godt ud med al den fløde og blåbær og andre lækkerier. MUMS, MUMS.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz