tirsdag den 17. maj 2011

Perler på strik - Tut

Lin spurgte, hvordan jeg havde sat perler på mit strik - og det er faktisk ganske nemt - bare ikke at forklare. Derfor kommer der her en lille billed-tutorial.

Træk perlerne på et stykke tynd nylontråd (fiskesnøre eller lignende)


Stik tråden igennem den maske, som du ønsker, at perlen skal sidde på


Tag masken af pinden


Træk én perle frem og stik enden af nylontråden tilbage igennem perlen.


Hold fast i begge stykker nylontråd og træk perlen ned over garnet


Sæt masken tilbage på pinden og træk nylonsnoren ud.


Strik masken.


Og Viola...


Du har nu en perle på dit strik.

Et alternativ til denne metode er at trække alle perlerne på dit strikkegarn og strikke dem med en ad gangen. Ulemperne ved den metode er, at man hele tiden skal flytte en hel masse perler fremad på garnet (som kan blive slidt, specielt hvis der er mange perler) - og fordi garnet kun går igennem perlen én gang, kan de "vandre" på tråden - og flytte sig væk fra den placering man ønsker. Specielt irriterende, når de alle sammen gemmer sig på bagsiden...

Jeg har i dag trukket alle mine lyseblå perler på nylontråd, så jeg kunne finde ud af, hvor mange jeg havde.  Sjalets størrelse kommer nemlig til at afhænge af mængden af perler - og nu ved jeg, at jeg har 308 (+/-) lyseblå perler, som kan leges med, når jeg engang når til kanten.


:o)

11 kommentarer:

  1. Tusind tak for den udførlige vejledning - det er bestemt en bedre metode end at trække alle pernerne på garnet, det slider som du skriver.

    SvarSlet
  2. Det var sgu da smart, og meget meget nemmere end at have dem alle på garnet fra start!!!

    Tak for det fantastiske tip:-)

    SvarSlet
  3. Hvor ér det bare smart, somme tider er ting heldigvis nemmere, end man går og tror

    SvarSlet
  4. Man kan også bruge en fin hæklenål, som får perlen monteret og så fanger man masken med nålen og lader perlen glide ned over garnet

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Meget smartere end hæklenålsmetoden, som jeg ellers har sværget til (0.75mm); lige når man er klar, falder halvdelen af garnet af nålen..
    de røde perler, er det en markering for hver 10-20 perle, eller indgår de i mønsteret?

    fedeste cykel i øvrigt, tænkte på at jeg kunne udsætte min søns cykel for noget lignende lige inden han får sin nye i fødselsdagsgave... han vil HADE mig ;o)

    ps - det var min kommentar der er slettet ovenfor, jeg havde glemt at logge ud af min private googlemail...

    SvarSlet
  7. Tak for din demonstration. Jeg kendte også kun metoden med at trække perler på tråden, man strikker med.

    SvarSlet
  8. Smart! Tak for tippet! :-)

    SvarSlet
  9. Tak for din vejledning - den er super. Har siddet og boget den og ikke rigtig forstået, hvordan det skulle gøres. Har kun læst om alle perler på snoren. Men din metode vil jeg straks prøve.

    SvarSlet
  10. ej hvor smart det er da vist en god side jeg har fundet her. Også stor ros til dine flotte sjaler

    SvarSlet
  11. Ledte efter strik med perler, og så kom din side selvfølgelig op. Kommer lige om lidt og spørger! Glæder mig til krea-dag! :-)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz