søndag den 22. maj 2011

Begrædeligt

Der er vintre... og så er der Onde Vintre... som tager livet af alt, som stikker hovedet op over den kolde jord.

Dette billede er taget for præcis et år siden, hvor klematisen var lige ved at springe ud i blomst...



... og kort tid efter... I juni sidste år...


 ... og billedet herunder er taget i dag, hvor jeg erkendte, at den smukke klematis ikke bare var sent på den... Den er frosset ihjel i løbet af vinteren og jeg klippede den ned til jorden. Den anden klematis har heldigvis overlevet, men er startet helt fra roden og syner ikke af meget.


Så der blev indkøbt nye klematis - en anden, forhåbentlig mere hårdfør sort...


Det er nemlig ikke alle havens klematisplanter, der har lidt under vinterens kulde.
På den anden side af havegangen trives de to sorter fint.


Den Onde Vinter har også været hård ved mange af de andre planter i haven. 
Alle klatreroserne har jeg måttet klippe ned til jorden. Figentræet sender bittesmå skud ud fra stammen - 10 cm. over roden. Resten af træet er dødt. Min krybende timian i stenbedet er stendød og lignede tørret te, før jeg fjernede den. 

Alt sammen planter, som har været flere år om at vokse til deres størrelse. Planter som jeg har glædet mig til igen skulle klæde haven i grønt.

Til gengæld må jeg vel glædes over, at det trods alt kun er ganske få planter, der har kapituleret endegyldigt i den barske frost. De fleste af dem som frosten har skadet, vil med tiden igen vokse op og brede sig. 

Og så vil jeg igen kunne gå ud og blive mødt af dette syn i forhaven...  Billederne er fra juni sidste år.




Og må vi så be' om en lidt mildere vinter næste år, tak...

:o)

7 kommentarer:

  1. To ONDE vintre i træk.
    Det kan også ses i vores have, som er ret gammel... vist 70'erne.

    Vi har mistet de to ældste (!) klematisser, hvilket jeg egentlig synes er mærkeligt.

    Men, men det er jo også fedt at tage i havecenteret, ikke?!!

    Glædelig søndag.
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Jeg kan rigtig godt lide klematis, så godt I kunne finde nogle nye.

    Dengang jeg var gift og købte hus, stod der i haven en kæmpe klematis. Vi anede ikke hvad vi skulle gøre ved den, endsige hvad det var for en, så den fik bare lov at passe sig selv.
    Da naboen, der passede og puslede om egen have, på et tidspunkt spurgte hvad vi dog havde gjort ved den, siden den var så smuk, så stod vi ellers der og sagde Øhhh.... :)

    SvarSlet
  3. Den ene af vores montana rubens er også gået til i år... øv
    har lige sat en ny ♥♥
    Desværre er vores store New Dawn rose også gået til .. dvs den laver små nye skud men det var jo et par meter høj før... øv igen ;0)
    Bedre held med de nye

    SvarSlet
  4. Hos os er det osse lige den der klematis, der ikke vil i år, men skyder dog nede fra. Og figentræet ja det er osse som hos dig. Et deprimerende syn. Og sommerfuglebusken har kun en sølle gren, der skyder. Men heldigvis er der da så meget andet, at nyde synet af derude.
    God uge til dig

    SvarSlet
  5. Pragtfulde billeder. Fordelen ved klematis er at selvom de ser nok saa doede ud, kommer de tit igen hvis man klipper dem helt skaldede. Men.. nogle gange maa man bare gribe til genindkoeb. Det er da ellers lidt af et blomsterflor du "normalt" har i haven. Skoent.

    SvarSlet
  6. Super skønne billeder :) en klematis er fantastisk, men den er desværre lidt følsom overfor overfor hårde vintre.

    Silas
    http://københavnskerestauranter.dk/

    SvarSlet
  7. Her i haven har der været plantet clematis to steder af den tidligere ejer.

    Den ene - må jeg nok snart se at erkende - er gået til i den hårde frost, hvorimod den anden går helt amok i vokseværk. Den er over 2 meter nu - og den blev altså klippet ned til "sokkeholderne" i starten af april. Tror forøvrigt den egentlig består af tre forskellige clematis - det får jeg se, når de en gang springer ud.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz