tirsdag den 21. juli 2009

Øv... Så gik den ikke længere!


Rutinemæssigt check af ungernes hår afslørede i dag, at Emilie har ækelt kryb i hovedbunden.

Vi har ellers været utroligt heldige - i forhold til mange andre familier med små børn, som vi kender. Enkelte familier har haft lus så mange gange, at de er helt opgivende.

Familien Putz har kun en enkelt gang tidligere haft dem indenfor døren - og den gang gik der lang tid før problemet blev opdaget.
Her i huset har rutinen nemlig været at checke ungerne - og har ungerne ikke lus, ja så er alt jo godt.
Problemet var blot, at Frau Putz ikke havde overvejet, at den der blev invaderet og koloniseret ikke var en af ungerne...
Emilie har formodentlig blot kortvarigt været vært for en af de små snyltere - som så var hoppet over i Frau Putz' indbydende hårpragt, hvor det var nemmere at gemme sig...

Kløende hovedbund fik mig til at

- skifte hårshampoo
- skifte balsam
- behandle mod svamp i hovedbunden indtil flere gange

... før den egentlige årsag pludselig en dag sad i pandehåret og vinkede.

Uff! Jeg gyser stadig ved tanken!

Gift virkede ikke - og så var der ikke andet end kæmning, kæmning, kæmning og kæmning.
Med den hårpragt jeg havde på det tidspunkt - langt, kraftigt og krøllet - krævede det tømning af en 100 L varmtvandsbeholder hver aften i mere end en uge... og gav mig øm og hudløs hovedbund. Av!

Vi har også kæmmet og kæmmet ungerne i dag - Emilies hår var LEVENDE (Uarks!) :o( mens Andreas, Frau Putz og Gemalen slap med skrækken :o)

Efter grundig kæmning i mere end en halv time blev Emilies hår føntørret - og så benyttede vi lejligheden til at afprøve dette...

... som for en sikkerheds skyld har stået i familiens medicinskab lige siden den gang...

Lige nu ligger Emilie og sover - med hår der ser ud som om det er smurt ind i mayonnaise.

Jeg håber det virker!

2 kommentarer:

  1. Kære Frau Putz.

    Åhh jeg kan huske de uindbudte gæster meget tydeligt, og faktisk er det eneste der nogensinde har virket 100% effektivt sammen med kæmning, netop det middel du viser her. Det virker fordi der er silikone i, og det kan de små kryb ikke overleve i. De bliver kvalt. Det fede er at det uden gift og derfor kan de ikke blive resistente af. Man skal endelig ikke spare på det, men bruge rigeligt af det, så der ikke slipper een eneste lus fra håret i live. Derefter er det vigtigt at man husker at gentage ugen efter, OG at kæmme.m :)

    Jeg hører til en af de mødre, der har været helt ude i tovene i en række år, fordi det bare ikke ville forsvinde. Uhh hvor har jeg bare været rasende på de små kryb.

    Jeg håber og krydser fingre på at alt er ryddet i næste uge.


    Kærlig hilsen
    Henriette :-))

    SvarSlet
  2. Slik er livet! Sjekke hår og hårbunn ble nesten en besettelse for meg da mine barn var små. Mine puter lå jevnlig i frysen, heldigvis slapp vi unna med skrekken noen ganger.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz