onsdag den 15. juli 2009

Fejlfarver - skal de ud???


Der hersker i øjeblikket en krig med Frau Putz' indre havearkitekt...
Det hele skyldes disse gule kongelys i forhaven.


Gul er en af de farver, der sammen med orange aldrig får en plads i min have!

Sådan har jeg altid tænkt og planlagt - og der er blevet indkøbt og sået planter herefter.
Tidligere har jeg også luget kraftigt ud i de gule planter, der stod i haven, da vi overtog den.

Så blev der sået vellugtende aftenstjerne (hvid) og med i den frøpose var der sneget sig et par frø til disse gule kongelys...
Ukrudt... men de bløde, lådne blade og deres enorme grokraft fascinerede mig, og de fik FORELØBIG lov til at stå i haven...
Men nu blomstrer de...
De er gule!
De skal væk!
Men forhaven ser så tom ud...
Der mangler blomstrende planter på dette tidspunkt af sommeren...
De er da også majestætiske, som de står der...
U-HA, hvor bliver jeg vægelsindet og blød...
Indtil videre får de lov til at stå... Tror jeg...
Men ORANGE kommer der altså ALDRIG i min have!!!

4 kommentarer:

  1. IH, hvor du lyder som MIG!;-D
    Jeg ville lade dem stå for i år. Claus Dalby ville flå dem op med det vuns hvis de stod i hans tone-i-tone-bede! ;-) (så du også "Drivhusdrømme" på DR2?)
    Og apropos Claus Dalby, så sagde jeg også at jeg aldrig ville have gult i min have, men DET skal jeg nu efter at have set hans have, hvor han har det skønneste lime/gule/grønne bed. For at få et lille snif af det, tjek www. klematis.dk, hvor du kan se små videoer fra hans have, og se opslag i "Den levende have" her: http://www.klematis.dk/upload/files/87-7905-844-2_ops.pdf Bogen kan du se her: http://www.klematis.dk/v2/publication.php?id=66 (jeg har den i øvrigt, så hvis det har interesse kan du låne den af mig)

    Nu tænker jeg på din fars tagetes, og der vil jeg bare sige, at jeg har opdaget (via mit højtelskede Haven-blad) at man kan få en sort der hedder french vanilla (http://www.thompson-morgan.com/seeds1/product/1518/1.html). Om man så er til creme nuancer er så spørgsmålet, men måske har den som tagetes stadig de berygtede gode luse-skræmmende evner?

    Kh
    Maria, som stadig glæder sig abnormt til at få en have

    SvarSlet
  2. Jeg kan følge dig 110%. Gul og orange er ikke blomsterfarver. Jeg bryder mig heller ikke om dem i min have. Problemet er jo bare at påskeliljer (med løg) opfordre til at blive smidt i haven efter afblomstring... Krise!

    Hyggelig blog, du har. Din bskrivelse af dig selv passer egentlig meget godt på mig. Der er noget man gerne vil, men tiden...

    God dag
    Kari

    SvarSlet
  3. Jeg er vel ganske enig med deg at gule blomster er ikke de fineste. DEt er vel litt det at jeg forbinner gule blomster med ugrass.

    SvarSlet
  4. Gul og orange er heller ikke lige mine farver men jeg har dog en gul rose som jeg syntes er smadderflot, jeg har også en lille lime grøn tingest :)

    Knus

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz