onsdag den 22. juli 2009

Høsten er sat ind

De sidste jordbær er snart plukket og alle kirsebærrene er spist - med mavepine til følge!

Til gengæld var solbærrene begyndt at drysse fra buskene, og lå som små, sorte diamanter i græsplænen, da vi kom hjem fra Orø. Der måtte derfor plukkes bær...
I år havde "spinde-bærrene-ind-i-spind-ormene" ikke haft helt så meget held med deres terrorisme, så det lykkedes at få mange af disse skønne bær i skålene.

Sidste år satte solbærhøsten ny rekord... men med årets høst af 1700 g. solbær blev rekorden slået stort!
Efter 2 skåle solbær plukkede jeg stikkelsbær.

De er ikke helt super modne endnu - men med den mængde bær vi har i år (Ny rekord venter også her!) er jeg vist nødt til at dele høsten lidt op, hvis jeg ikke skal brænde ud på den efterfølgende "klippe-stilk-og-blomst-af-hvert-eneste-bær".


Spørg lige, om Darcy's insisteren på at ligge på Frau Putz' skød under bærplukningen besværliggør arbejdet? Men hyggeligt var det da!


1600 g. stikkelsbær blev det til på denne eftermiddag - og de ligger nu klippede og skyllede i fryseren. Jeg ELSKER stikkelsbærmarmelade, så de skal nok få ben at gå på.


Måske jeg også skulle prøve stikkelsbærgrød i år - eller måske "gooseberry fool"...
Det lyder i hvert fald lækkert!


Og om lidt er det tid til at befri de utroligt tornede buske for endnu flere røde og gule bær...

1 kommentar:

  1. MUMS! I er nogle heldige have-ejere!
    Stikkelsbærgrød kan klart anbefales! Det er en klassiker i Marias mors køkken. Med kanel og mælk på - så skal du bare smage!:-)

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz