søndag den 24. maj 2009

Haven på Himmelfart...

Så er Kr. Himmelfartsferien næsten overstået - og jeg tog kameraet med på en lille havevandring...

I forhaven blomstrer klematisen nu om kap med duftende natviol...



Og næste sort klematis - med hvide blomster - står med store knopper og er på nippet til at blande sig i legen...

Under den står et selvsået pragteksemplar af en plante, som jeg mener hedder kongelys.
Desværre (!) får den lysegule blomster... og jeg er altså ikke særlig vild med gult i haven...
Men indtil videre får de lov til at stå, for jeg er fascineret af deres enorme grokraft... de lodne blade og farven er også vildt fantastiske, så måske lærer jeg at leve med den lysegule farve...
På den anden side af Rio-nettet står endnu én og gemmer sig under en rose...

På modsatte side af havegangen er Salvien sprunget ud i blomsterknopper. De har den mest fantastiske farve - og jeg glæder mig til at se, om de rent faktisk springer mere ud...
Bag huset vokser denne fascinerende "Kamæleon-busk" op ad Rio-nettet langs drivhuset...
Bladene er langsomt ved at skifte farve til lyserød og hvid... og senere får den små, uundseelige blomster, som gemmer sig under bladene...
Indendørs i drivhuset nærmest eksploderer de såede squash og græskar. Desværre har jeg fået blandet potterne sammen, så jeg har ingen anelse om, hvad der bliver til hvad. De ligner hinanden til forveksling.
Forhåbentlig får vi en kæmpe høst af både den ene og den anden slags i år. Det kunne være sjovt med Halloween-lygter af egen avl.
Emilie har sået solsikker i skolen - og de er nu blevet plantet ud i drivhuset.
Det bliver spændende at se, om de kan være under taget, eller om de må "bøje nakken" sidst på sæsonen...
Hun har også sået purløg - det græslignende forrest på dette foto...
Gad vide, om der nogen sinde bliver purløg nok til drys til en kartoffelmad?
"Purløgene" deler kasse med to røde tomater - og nysået basilikum i to nuancer...
... og i den anden kasse deler gule cherrytomater pladsen med oregano og timian... Det håber jeg da... Men man ved jo aldrig, om skidtet gider at spire...
Og så stødte jeg lige på disse to kønne planter...
Nøj, hvor har de nydt ferien og det (i hovedtræk) dejlige vejr...

Jeg tror faktisk, at de ligger og venter på dette...
Jordbærrene står med utroligt mange blomster. Jeg var egentlig meget skeptisk med hensyn til deres placering, for sådan en skråning er jo en ret tør omgang... men tilsyneladende trives de helt fantastisk her...

... og på den anden side af skråningen trives krybende timian i flere farver. Jeg glæder mig til de begynder at blomstre.
Så er der fest og farver i haven...
Når lavendelen samtidig står i blomst dufter her helt fantastisk - og bierne summer travlt omkring.

Frau Putz har fået planter fra "Far i Nord" (Tak for det!) - og vi har derfor plantet voksblomster på "bagsiden" af vandfaldet. Her trives intet andet end skvalderkål - men den trives til gengæld ganske glimrende :o)

Voksblomst kan heldigvis tage pippet fra skvalderkålen.

På denne del af skråningen var der også skvalderkål for to år siden - men nu har voksblomsterne (med kun en smule assistance) totalt overtaget pladsen - og gør også deres bedste for at fortrænge de røde husløg.

Rundt om pladsen ved vandfaldet er paradisæblerne ved at smide de hvide blomster...

... men sargentæblerne har overtaget blomstringen for en tid.

... og snart er det pæonernes tur...
Jeg glæder mig! :o)

1 kommentar:

  1. Takk for helsing i bloggen min! Kvar gong eg ser i bloggen din vert eg frista til å gå ut i hagen og gjere ein innsats. Dessverre har eg visst ikkje så grøne fingrar... Eg kan i alle fall kose meg med å sjå på din hage!

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz