mandag den 11. maj 2009

Æble-kanel Muffins - og så lige lidt af de "sorte og blå"...

Andreas har længe plaget om muffins så lørdag "forbarmede jeg mig" endelig over ham ;o)

Jeg er vild med æble og kanel og tænkte, at den kombination vel også kunne gøre sig godt i muffins, så her er dagens bud på en æble-kanel muffin-opskrift.
De smagte godt, så jeg tør godt at bringe min opskrift videre ud i verden :o)


Frau Putz' Æble-Kanel Muffins
(20-24 stk)

150 g. blødt margarine (Microovn)
250 g. sukker

2 æg
1½ dl. mælk

250 g. mel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. stødt kanel

3-4 smagfulde æbler
----
Tesukker/Perlesukker Margarine og sukker piskes sammen. Æggene piskes i et ad gangen og mælken røres i.

Mel, bagepulver og kanel blandes og røres i dejen. Æblerne skrælles, kernehusene fjernes og de skæres i tern. Æblerne blandes i dejen.

Dejen fordeles i muffinsforme og der drysses med tesukker. (Kan evt. udelades, men giver en fantastisk, sprød skorpe...)

Bages ved 175 grader varmluft i 15-20 minutter til lysebrune og afkøles på bagerist.


Men... nu forholdt de sig sådan, at Andreas ikke var helt tilfredsstillet.
Søndag morgen - blot få minutter efter morgenmaden plagede han IGEN om muffins.
"Jamen vi fik jo muffins i går!"
"Ikke rigtige muffins. De skal være BLÅ!" var svaret.
Nå... Hm...

Andreas var nemlig rigtigt glad for de blå muffins, som Frau Putz bagte for et stykke tid siden.
Som den eneste, skal siges - og jeg er ikke meget for at gentage "succesen"...

Nå... men søndag eftermiddag skulle vi have naboerne over til lidt eftermiddagskaffe, så jeg overtalte ham til, at vi kunne lave "sorte muffins", som er Andreas' udtryk for chokolademuffins - og så pynte dem med blå glasur - og det gik han med til.

Sådan... chokolademuffins blev bagt, pyntet med blå og lilla glasur og yderligere suppleret med lidt "kedelige" forældremuffins uden glasur og nogle æble-kanelmuffins fra lørdagens produktion... Det ser da ganske festligt ud...

Og vejret var fantastisk til eftermiddagskaffe i haven! Sikke en sommerdag - og så er det kun først i maj :o)


Og her er så lige et billede til at berolige dem, der tror, at vi ALTID spiser kage i Familien Putz... ;o) Det gør vi altså ikke til daglig!

2 kommentarer:

  1. Mmmm de hørtes skikkelig god ut!! Nam!!De skal jeg prøve meg på:)
    Deilig uteplass dere har:)

    God kveld:)

    SvarSlet
  2. JO I GØR !!!
    I spiser simpelthen muffins hver dag og altid - gid det var mig!!

    Mmmmm de ser lækre ud, dem med æble og kanel -det kunne være jeg skulle prøve det!

    Knus Lise

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz