lørdag den 14. juli 2012

Fine detaljer i den Fynske Landsby

Vi har tilbragt et par dage hos Gemalens bror og familien i Odense - og tog på tur til Den Fynske Landsby sammen med den ældste af de små kusiner.

Sikke mange fine detaljer der er at finde sådan et sted...

Forestil dig at have sådan et havehus...


... i sådan en have...


... med sådan en køkkenhave...

 

Så kunne man sikkert godt finde planter til at farve sådan noget garn...


Der var mange fine detaljer, som fangede mit blik.

Smuk stenmur...


Vindue over dør...


Skøn lanterne i meget minimalistisk indrettet soverum...


En anden detalje fra samme sovegemak. Lavendelbuketter hængt op diverse steder i rummet. Hestevogn udenfor...


Lille vægskab...


Jeg ville bare have det hele med hjem   ;o)

Og hvad med de fine hjertebeslag på den almuemalede kommode... 



















Emilie fandt også noget, som hun rigtigt gerne ville have med hjem...

Den her...


... og den her...


... og den her...  (Som jeg også var ret begejstret for!)...


Kusinen var også ganske betaget...


... og for børnene var de små pelsede nok dagens største attraktion.

Og så malkningen af den søde Jerseyko...



... og turen i hestevogn, som jeg dog ikke fik foreviget med os om bord.


Jeg kan klart anbefale et besøg, hvis I er på de kanter.

Det er nærliggende at sammenligne stedet med Den Gamle By i Århus  (hvor vi var i sidste uge).
Den Fynske Landsby er lidt mindre, men meget hyggelig og overkommelig. Der er "tidstypisk påklædte og arbejdende" personaler flere steder rundt omkring i landsbyen, ligesom i Den Gamle By. Den Fynske Landsby er dog langt mindre overrendt af gæster, og personalet har langt bedre tid til at tale med gæsterne, forklare og involvere i aktiviteter.
Og så er priserne mere rimelige på Fyn. Specielt hestevognsturen og den lille guide-bog, man har mulighed for at købe begge steder, var langt billigere på Fyn.

Til gengæld er der ikke mange muligheder for at få mad og drikke i Den Fynske Landsby. På den nærliggende kro koster et måltid mad spidsen af en Jetjager. (170,- for en børnemenu... Host!)  og blev hurtigt forladt til fordel for et besøg på en nærliggende Mc Donalds. Og ungerne klagede ikke ligefrem over at slutte besøget i en helt anden tidsalder

;o)

8 kommentarer:

  1. Den Fynske Landsby er altid et besøg værd. Der står bl.a. en gammel tepavillion fra min hjemby i landsbyen.

    Jeg indrømmer gerne, at jeg også altid skal klappe sæsonens killinger, når jeg en sjælden gang imellem er forbi og også drømmer om, at få en med hjem - de er trods alt en mere sjælden form for souvenir.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev heldigvis ved drømmen. Min "undskyldning" var, at de jo slet ikke var gamle nok til at blive taget fra deres mor - og ikke det faktum at vi allerede har tre katte i huset... En fra eller til gør vist ikke så meget i den sammenhæng ;o)

      Vi skal dog ikke have killing - for jeg har hørt at de gamle katte kan finde på at udvandre, hvis der kommer sådan en lille trold i huset.

      Slet
  2. Tak for billeder, som lokal overrender man ikke stedet. Jeg må have familien med derud snart. Jeg kan godt lide sammenligningen med den gamle by

    Sortebro Kro - det er en af byen allerbedste restauranter, så maden er pengene værd. Vi holder den den årlige damefrokost der. Vi bruger resten af året penge på hus, unger... så en gang om året må mor forkæles :-)

    Der er 2x junkfood nede ved hhv Skovsøen og rundkørslen plus dyrt og dårligt junk på Jensen 300 m ind mod byen.

    SvarSlet
    Svar
    1. En gang gourmet-forkælelse er helt i orden - men det var ikke lige det vi var på jagt efter den dag.
      En let frokost var målet - og så bliver man skisme lidt bleg, når en hurtig sammenregning viser en forventet regning på den forkerte side af 1000,- ;o)

      Slet
  3. Det er godt nok mange år siden jeg sidst har været i Den Fynske Landsby...det var vist i '79.... (Okay, var der d. 2. juni i år, men kun for at se TV2, så det tæller ikke med)

    Som barn kom jeg der rimelig tit - og dengang fandt jeg den nogenlunde spændende mht. husene, men nu hvor jeg er blevet havenørd...så er der jo endnu mere at kigge på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var rigtigt mange fine planter i haveanlæggene.
      Specielt i køkkenhaverne blev jeg inspireret. Næste år skal jeg i hvert fald have et større udvalg i min have. Pibeløg, f.eks.

      Slet
  4. Der kan man se, jeg vidste ikke, den fandtes, men det gør jeg nu. Vil helt sikkert tage forbi, når jeg kommer den vej rundt. Tror jeg vil tage en tur til Langeland/Fyn næste år. Jeg kan ikke få plads til mere på programmet i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så ønsker jeg dig god fornøjelse næste år. Jeg kommer i hvert fald gerne igen.

      Slet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz