torsdag den 22. marts 2012

Det vælter op

I år er der ikke noget skur, der skal bygges. Ikke noget spærtræ, der skal males. Ingen alvorlige forberedelser til påskeferien.
Derfor har jeg haft goooooood tid til at nyde foråret - og glæde mig til sommeren. God tid til at drømme og planlægge og forberede.

Jeg drømmer om endnu flere blomster i haven. Helst skal bedene være så fyldt, så man ikke kan se bar jord imellem planterne. I bedste Cottage Garden-stil. Og så ikke et ord om, hvor mange lækre drømmehavebilleder, jeg har pinnet på Pinterest... 


 I sidste uge kom min fine pottemager i brug og forvandlede alle ugeaviserne til små, fine potter. 


Lørdag såede jeg så i alle de små potter, vandede dem med sprayflaske og pakkede dem ind i tyndt plastic (en stor sæk, hvor bundens svejsning er fjernet. På den måde løber kondensen ikke ned i vindueskarmen, idet plastikken går hele vejen rundt om bakken).

Og så står de her - og fylder det meste af vindueskarmen.



21 potter i hver bakke x 5 bakker...  Det bliver immervæk til en del blomster.  Enkelte af dem er toårige - og enkelte er sågar frø af stauder - men langt hovedparten skulle gerne blomstre allerede i år.
Jeg har kun sået ganske få frø i hver potte - for fidusen med de små papirpotter er jo, at der ikke skal prikles om osv. Man planter simpelthen hele potten ud i jorden, når årstiden endelig er til udplantning.

Spiretiden på de fleste af frøposerne var angivet til 14-21 dage, men allerede i dag, kun 5 dage efter såning, var jeg nødt til at fjerne 2/3 af potterne fra deres plastic-indpakning, så planterne ikke bliver kogt. De er simpelthen væltet op ad jorden.

Store livskraftige spirer...  

Pragtsnerler i forgrunden. 

Klatrebønner 

Mellemstore spirer...

Mamelukærme, Atlask, Cosmos og Katost

... og bittesmå, skrøbelige spirer...

Kattemynte, Sedum og Blåkant

Nu venter jeg bl.a. på Tobak, Stokroser, Digitalis og krybende timian, og der er en del krydderurter, der skal sås lige om snart...


Jeg har ledt højt og lavt efter de bakker, som de små papirpotter står i. Uden drænhuller i bunden!
Jeg fandt dem til sidst hos "Bjarne's frø og planter" til en overkommelig pris. 15,- pr. bakke (+ forsendelse) - hvor du også kan finde alt muligt andet til haven. Hurtig ekspedition tilmed...


Snart bliver det tid til at så de første ting på friland - og hvis vejret holder, tager vi i weekenden hul på dette års store haveprojekt, som vil forblive en hemmelighed lidt endnu.

:o)

1 kommentar:

  1. Det ser rigtig godt ud! Glæder mig til billeder af din have...

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz