fredag den 16. november 2012

En flue på væggen

Helt tilbage i efterårsferien - med ungerne godt underholdt af bedsteforældrene - tog Gemalen og jeg på miniferie. 
Vi tog ikke langt væk. To dage levner ikke plads til lang transporttid, så målet blev noget ganske nærliggende - Malmö.  
En hurtig tur over broen, og så havde vi to dage for os selv.
Der blev sightseet. Skoene blev slidt ned og fødderne ligeså - og vi fik set mangt og meget. Et par timer blev tilbragt i den bagende sol på dækket af en af de fladbundede både til kanalrundfart, hvilket viste nye sider af den by, der ligger så tæt på København, men alligevel er så meget anderledes.

Og vi fik shoppet. En ganske lille smule, for det var ikke shopping der var på programmet. 
Der blev kigget meget på kunsthåndværk, for den slags lader sig bedst gøre uden nervesammenbrud, når der ikke er børn med i selskabet.
I "Gustus" var der rigtigt mange fine ting af glas. Jeg forelskede mig straks i nogle spøjse fluer og guldsmede. En forelskelse Gemalen delte - og da vi sjældent kan finde noget til væggene (eller lamper for den sags skyld) som vi begge kan lide, var der ikke lang betænkningstid.  Sådan en flue eller guldsmed skulle vi da have.  Men hvor skulle den så hænge, når den blev pakket ud i Hvidovre?
Da der blev fundet en løsning på det problem var det bare et spørgsmål om at vælge - og det var altså ikke let.
Guldsmed eller flue?
Kraftigt farvet glas eller diskret?
Brune eller isblå øjne?
Vi fik endda lov til at komme med ud på butikkens lager, for at se om der skulle være lige den kombination vi gerne ville have. 
Jeg ønskede mig mest af alt en guldsmed med vinger i blåt og grønt glas og med isblå øjne, men lige præcis den kombination fandtes ikke.
De isblå øjne vandt, og se lige en smuksak vi fik med hjem...








Jeg er vildt fascineret af alle de detaljer denne fine glaskunst har. Det fine trådarbejde i vingerne. De tynde ben.
Sikke et arbejde!
Og nu sidder den så her. På den store, tomme væg i tilbygningen.
Der er flere der har bemærket, at den ser lidt ensom ud. Det er der heldigvis råd for, men det kræver endnu en tur til Malmö.





Jeg ville gerne have linket til kunstneren bag de fine insekter, men da jeg sidst forsøgte, kunne jeg ikke finde en hjemmeside. Og i dag har jeg tilmed glemt navnet...  Suk.

Til sidst et billede af den guldsmed, der næsten kom med hjem i stedet. Hvis den altså bare havde haft isblå øjne.    ;o)


Men... måske findes den kombination næste gang vi kommer forbi Malmö.


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det er virkelig flot håndværk. Det sætter jeg meget stor pris på.
      Og så er den smuk, synes jeg. Fluerne var mere sjove end smukke, så næste gang bliver det nok også en guldsmed, der kommer med til Hvidovre.

      Slet
  2. Flot! Og den vinder ved nærmere studering... Men jeg er helt enig: det ville være flot med en flok ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror bestemt den får følgeskab - hvis de stadig har dem, næste gang vi kommer til Malmö. Det er ikke noget der sker sååå tit, selv om der ikke er langt over til "den anden side".

      Slet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz