fredag den 18. juni 2010

Strik din egen stribede taske - kanter og hank


Når du har strikket og syet tasken sammen er det tid til at lave kanter og hank. Du kan vælge at hækle rundt langs kanten...

Eller strikke I-cord-kanter, som jeg har gjort - og som jeg forsøger at demonstrere på bedste vis i det følgende.

Jeg har IKKE strikket en hel taske til dette eksempel - så du må tænke dig til de øvrige 19 lapper

;o)


I-CORD KANT

Taskens åbning består af 4 V-formede "hakker" som dette.


I hvert hak samles masker op fra retsiden. Har du strikket med 19 masker og 19 rækker samler du 19 masker op langs hver side af hakket.


Så vender du strikketøjet om - og strikker I-cord fra bagsiden/vrangsiden af arbejdet.

OBS! Hvis du har strikket tasken på pind 4 samler du maskerne op på pind 4 - men skifter pinden i højre hånd ud med en pind 4½.
Så strammer I-cord kanten ikke.


Opstart:

1. pind: Strik 2 m. ret i den første maske. (Strik først i forreste løkke og derefter i bagerste løkke af den samme maske. Strik 1 ret. (Du har nu 3 masker på højre pind)


Hold garnet på bagsiden af arbejdet og
FLYT MASKERNE fra den højre pind TILBAGE på den venstre pind.


2. pind: Strik 3 m. ret. Sørg for at stramme garnet lidt, når du strikker den første maske. Hold igen garnet på bagsiden af arbejdet og
FLYT MASKERNE tilbage til venstre pind.

Efter opstarten strikker du I-Cord langs kanten således:

*
Strik 2 m. ret. (Husk fortsat at stramme, når du strikker den første maske)


Tag 1 m. løst af FORFRA. (Stik højre pind ind i masken som om den skal strikkes ret og flyt den over på højre pind - uden at strikke den = 3 masker på højre pind.)


Strik 1 maske ret. (4 masker på højre pind)


Træk den løse maske over den sidste maske.


Igen 3 masker på højre pind


Hold garnet bag arbejdet og flyt maskerne tilbage på venstre pind.
*


Gentag fra * til * indtil der kun er 1 maske tilbage på venstre pind.


Afslut således:
Strik 2 m ret. Luk 1 maske af. (1 m på højre pind)
Tag 1 m løst af FORFRA.
Strik 1 m ret. Træk den løse maske over. (2 m. på højre pind)
Luk de sidste 2 m. løst af. Bryd garnet og træk det igennem den sidste maske.

Bagsiden ser nu sådan ud:


Og forsiden sådan:


Strik tilsvarende I-cord i alle 4 hak i åbningen.

Sy samlingerne pænt sammen (Det har jeg sprunget over her, men resultatet bliver pænere, hvis man lige samler spidserne med maskesting)


Hank

Hanken strikkes som I-cord over 6-7 masker, som samles op rundt om spidsen.

Det er vigtigt, at der samles masker op hele vejen rundt. Brug gerne en hæklenål til at trække garnet igennem med.


Fordel maskerne på 2-3 strømpepinde


... og strik rundt og rundt og rundt...


Det fortsætter du så med, indtil hanken har den ønskede længde.


Luk alle masker af - og sy hanken fast på den anden spids med pæne maskesting. (I mit eksempel er der ikke strikket I-cord kant på den venstre spids. Det er der selvfølgelig på din taske.)

Strop til lukning
Stroppen strikkes på tilsvarende måde som hanken - her samler du bare 3 masker op nede i hakket.
Sæt alle 3 masker på en pind - strik 3 ret, flyt maskerne tilbage på venstre pind - strik 3 ret, flyt maskerne tilbage. Rundt og rundt. Luk af, når stroppen er lang nok - og sy den fast.

Nu er din taske færdig - klar til at blive filtet, hvis du ønsker det. Den kan også fores med noget skønt stof, så den bedre holder faconen.

God fornøjelse!

14 kommentarer:

  1. Kære Frau Putz,
    Jeg har tilladt mig at linke til dig og din fine strikkevejledning. Jeg håber, at det er i orden, at du er min "dagens blogger" :)

    KH
    mette b

    SvarSlet
  2. God teknik, den laegger jeg lige i gemmeren.

    SvarSlet
  3. Flot gennemgang, jeg bliver nødt til at prøve det en dag..

    Jeg kan så ikke lade være med at spørge: Hvorfor ikke strikke masker op hele vejen rundt og strikke hele vejen i en arbejdsgang, i stedet for at sy sammen i spidserne bagefter?

    Bliver det så for stramt i spidserne? Også hvis man strikker en ekstra maske op i alle spidserne?

    SvarSlet
  4. Man kan sikkert godt samle masker op hele vejen rundt langs kanten (på en rundpind) - men så skal man være meget opmærksom på at det ikke trækker i spidserne.
    Man kan strikke nogle ekstra runder, hvor man ikke strikker to drejet ret sammen, men blot strikker tre ret og flytter dem tilbage på venstre pind.
    Det lyder som en god idé, Pernille - og jeg vil helt sikkert prøve det næste gang.
    Hvis jeg ellers har en rundpind med mig ;)
    KH Frau Putz

    SvarSlet
  5. - og Mette... Tusind tak.
    Det er en ære ;)

    KH Frau Putz

    SvarSlet
  6. Tusind tak også for denne instruktive vejledning. Jeg har nu strikket 1/3 af tasken, og det går som en leg takket være din hjælp! Også tak for din kommentar på min blog.

    SvarSlet
  7. Good post and this post helped me alot in my college assignement. Thank you seeking your information.

    SvarSlet
  8. Sikke nogle flotte tasker, specielt den lyse og grønne. Jeg skal straks ud og have fat i noget garn og have strikket mig en. Og sikkert en i julegave til min søster.
    Super gennemgang med billederne.

    SvarSlet
  9. Hei!! Nå er vesken min i vaskemaskinen til toving!! Jeg fant bloggen din via Vibekes lille Grønne som hadde linket til deg. Jeg brukte din fremgangsmåte på i-cord!! Det var en helt ny måte å strikke kant på, og det bel veldig fint!! Så tusen takk for fin forklaring!! Hvis du vil kan du se det ferdige resultatet på bloggen min senere i helgen. Håper at det er greit at jeg også linker til din fremgangsmåte!! God helg! Hilsen Annekari:-)

    SvarSlet
  10. Det var ei kjempeflot strikkeveske. Ser det er mange som er glad for at du har laget ei så god veiledning. Jeg skal også prøve å strikke den...:)

    SvarSlet
  11. hej
    Jeg er også, mere end et år efter det var en trend, sprunget med på bølgen strik en taske. Jeg synes din var så fin at det måtte jeg prøve. Tak for fin vejledning, jeg strikkede dog tråde i stribefarven med i aflukningskanten for at spare mig selv for monteringsarbejdet.Det er en hade opgave hos mig som hos flere andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig god ide, jeg hader at hæfte ender :D

      Slet
  12. Først en stor TAK for et sjovt stykke arbejde, som jeg har hygget mig meget med.
    I stedet for at sætte maskerne tilbage på pinden, bruger jeg en strømpepind og starter i "enden" af den. Samme princip har jeg brugt til hankene med de 7 masker, på den måde bliver det lidt som på en "strikkelise". Husk at trække/stramme til maskerne er lige store inden filtning.
    Hilsen Lisbeth Skovsen, Fredericia

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz