onsdag den 27. august 2008

Hermand 20 og Hermand 21

Straks hjemvendt fra Astrid Lindgrens Verden fandt jeg et glas med mystisk indhold udenfor hoveddøren.
Det var Hermand nr. 20.
Med Hermand nr. 20 fulgte et brev, som beskrev, hvordan han skulle passes:

Hermand er en venskabs kage

Hermand er en naturligt gærende kage. Det er derfor vigtigt, at Hermand ikke står i køleskabet.
Han skal stå på et bord i en skål uden låg i de 10 dage, du har ham. Han skal stå lyst, og når du rører i han, skal du huske at skrabe kanterne.

Det er forbudt at give Hermand et nyt navn!

Dag 1 Du modtager Hermand
Dag 2 Rør i ham 2 – 3 gange
Dag 3 Det samme som i går
Dag 4 Hermand er sulten. Giv ham 2 dl. mælk, 2 dl. sigtet mel og 2 ½ dl sukker at spise.
Dag 5 Rør i Hermand 2 – 3 gange
Dag 6 Det samme som i går
Dag 7 Det samme som i går
Dag 8 Det samme som i går
Dag 9 Hermand er sulten igen. Giv ham det samme som dag 4.
Del ham herefter i 5 lige store dele og giv de 4 af ham væk til dine venner.
Du passer Hermand nr. 20
Dag 10 Hermand er sulten. Giv ham:
1 ½ dl. olie
2 ½ dl. sukker
3 æg
3 ½ dl. hvedemel
2 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
2 tsk. kanel
100 g. hakkede nødder eller mandler
2 revne æbler

Rør alt godt sammen og hæld Hermand i en stor rund form. Stil ham i nederste rille i ovnen og bag ham i 40 – 45 minutter v. 175 ºC.

Vigtigt: Hvis Hermand ikke bobler er han død.


Ja, jeg passede så Hermand efter alle kunstens regler - og lørdag d. 16. august blev Hermand nr. 20 bagt færdig og medbragt til vejfesten, hvor han gjorde stor lykke. MUMS!

Jeg forærede Hermand nr. 21 til 2 kolleger, Svigermor og mig selv !
Og så passede jeg Hermand nr. 21 i 10 dage...
Hvorefter Hermand nr. 21 blev delt op i 5 x Hermand nr. 22.
En blev foræret til Andreas' dagplejer og en til Emilies tidligere dagplejer - og de 3 sidste blev foræret til Frau Putz, som nu skal i gang med at eksperimentere med fyldet.
Til vejfesten havde genboen Lise nemlig bagt en Hermand helt uden fyld. Ingen æbler, nødder eller kanel. Han smagte lidt af søde boller med glasur på, men konsistensen var helt klart "kageagtig".
Ja-ja, tænkte Frau Putz. Hvorfor ikke lege lidt med opskriften?

Jeg forestiller mig, at Hermand nr. 21 skal bages i 3 forskellige varianter:
- Den originale fra Hermand-opskriften
- En med citron og appelsin
- En med chokoladestykker og nødder.
Og så skal han gemmes i fryseren til Emilies fødselsdag, så jeg er lidt foran med de forberedelser.

I aften går det løs!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz