onsdag den 24. juli 2013

Omelet af påskeæg

Endnu et par æglæggere har fundet vej til matriklen. 
Lad mig præsentere:  Tante Grøn og Sirius Black


De er såkaldte "grønlæggere" - og hvorfor nu det? 

Fordi de lægger de fineste, pastelgrønne æg. Næsten samme farve som de sukkerovertrukne marcipanpåskeæg...


Fordi de lægger grønne æg, skulle de "selvfølgelig" hedde noget med grøn...  Altså blev Tante Grøn udtænkt, mens vi sad i bilen på vej for at hente de bestilte hønniker.  Det andet "grønne" navn var straks en større udfordring...  (HULKEN er måske ikke så høneagtigt...)  En udfordring, som dog straks forsvandt, da vi så den smukke sorte farve på den ene høne.  Sirius Black er en af yndlingsfigurerne fra Harry Potter, så selvfølgelig...

De er vokset en del siden vi fik dem. Der er kommet mere farve og størrelse på kammen, og de er efterhånden faldet til, selv om de stadig er "de små" i hønsegården - og ind imellem behandles temmelig hårdhændet af de gamle, sure madammer.


Til gengæld har de stort set hele hønsegården for sig selv. "De store" foretrækker nemlig at tilbringe tiden i Fun Parken...  det store indhegnede stykke have, som ligger på den anden side af hønsehuset, og som de stort set har ribbet for alt grønt siden indvielsen...




  ... når Gemalen da ikke forbarmer sig over dem og lukker dem ud, så de kan rende frit rundt i haven, skrabe i ukrudtet, tømme bedene for bunddækkende bark, spise solbærrene, skide på græsplænen og skræmme livet af kattene...  eller stikke af igennem hækken ind til naboen, som åbenbart har grønnere græs...


Og nej... jeg er skam slet ikke imod den løsning... 

Synes også det er vildt hyggeligt at rende rundt med lommelygte i naboernes haver og lede efter en brun høne mellem kl. 22 og 23... 
Ikke spor lusket overhovedet... 
For så at måtte opgive at finde krapylet... sove uroligt om natten... frygte det værste... for så næste morgen at finde ud af, at den s.... høne slet ikke var væk, men havde gemt sig et eller andet sted inde i hønsehuset...

Det er SÅ HYGGELIGT med fritgående høns...

... så længe de er bag hegn.

;o)

4 kommentarer:

  1. tenker å skaffe meg frittgående høner,,,, du lager det fristende.. hihi

    glade egghilsen fra
    Elfrid

    SvarSlet
  2. Griner.. Jeg kan se det for mig.. Lommelygten i nattens mulm og mørke...
    Mine fritståendes høns er også lukket inde;)))

    SvarSlet
  3. Jeg troede der ville gå længere tid, før de begyndte at lægge æg. Sikke en fin farve :)

    SvarSlet
  4. Ha ha ha, herligt indre billede jeg fik mig der, af dig der render rundt i mørket og prøver at lyde som en høne - fnis :-)
    Det lyder rigtig hyggeligt med den hønsegård, lige bortset fra ovennævnte da, og dejlige billeder fra jeres ferie tidligere i øvrigt.

    Fortsat gode sommerdage til dig Karina.

    KH Maria.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz