mandag den 6. juni 2011

Hvad vil man med den have?

Den gule Volvo minigraver trillede ned af rampen få minutter før jeg gik over for at aflevere Emilie og Andreas - og da jeg vendte tilbage en halv time senere, havde den og dens fører ryddet det meste af forhaven hos naboen...
Roser, pæoner og stauder ligger nu i en sørgelig bunke på ladet af en lastbil. Knust til ukendelighed. På samme lad ligger også omkring 1000 forårsløg. Tulipaner i alle farver, gammeldags påske- og pinseliljer, hyacinter, vintergækker...

Der skal nok lægges Herregårdssten. Ikke at der er noget i vejen med Herregårdssten (jeg har jo selv 2 paller i forhaven, som skal danne terrasse foran skuret, når det engang kommer til det).  Men hvad er der i vejen med planter?
Det er den 2. have på vores vej, der i løbet af et par år er blevet overtaget af en børnefamilie uden haveglæde - og kort tid efter har fået ethvert spor af planter ryddet og erstattet af sten.
Hvorfor køber man så et hus med have?  Hvorfor bor man ikke i en lejlighed i stedet?  Hvor der er rigeligt med beton udenom, som børnene kan trille rundt på med deres små trehjulede...

Og ja! Jeg har selv haft have, da mine egne børn var helt små. Og ja! Den groede gror stadig til i ukrudt - og hvad så? Der er da stadig megen glæde at finde, selv om der vokser mælkebøtter i græsplænen og skvalderkål under æbletræet (og alle andre steder...)

Se bare her, hvad jeg kan glæde mig over i min forhave på sådan en helt almindelig junimorgen:










Og i baghaven kan der hentes spiselige lækkerier...








... og om lidt springer den store "busk" af kaprifolie ud...




Nu er minigraveren heldigvis stille. Larmen fra den igangværende destruktion gjorde mig i dårligt humør.

Nu kan jeg igen høre solsortens sang igennem den åbne havedør.

:o)

9 kommentarer:

  1. Bestemt, og hvorfor skal folk ha' altaner, når de kun bliver brugt som ekstra pulterkammer? Spørger jeg, der så gerne vil ha' lidt jord under neglene: God dag, trods det sørgelige nabolook.

    SvarSlet
  2. Det der : skulle selvfølgelig have været et .

    SvarSlet
  3. Skrækkeligt - synd for haven og for den/de personer der har lagt en masse tid og kærlighed i at skabe en smuk have..

    SvarSlet
  4. Jeg synes også det er ærgeligt. Og så forstå jeg det alligevel en lille smule. Det er forhaven ikke.. De har formentlig masser af baghave med grønt og plads til sjov. Håber jeg.
    Vi gjorde det også. Var unge, vidste ingenting om havebrug og hev et 20 meter langt staudebed op og plantede græs over det hele.
    Vi lod det stå et år, før vi rasesede, bare for at kunne se, om der var noget imellem vi kunne lide. Men da svigermor kunne pege på både det ene og det andet, der var giftigt for børn, lod vi det hele dø. Måske havde hun ret, måske ikke, men jeg vidste ikke bedre.
    Måske skal de have plads til en bil - det er også set før. Og måske planter de til igen, om nogle år, når det pludselig er meget mere spændende med blomster :)

    SvarSlet
  5. Hej Fra Putz
    Fuldstændig enig !! Jeg bor selv i et gammelt villakvarter (Brønshøj) og det gør ondt på mig hver gang en gammel have med hæk, frugttræer, stauder og masser af stemning ryddes fuldstændig og plastres til med fliser og græs afsluttende med et 2 meter højt grimt plankeværk.
    Hilsen Figarine

    SvarSlet
  6. Hej Karian
    Så vidt jeg er orienteret skal der lægges rullegræs, så det bliver nok ikke fliser over det hele, så helt kedelige er de nu ikke, men det er synd for alle de smukke planter.
    Knus Anne Marie

    SvarSlet
  7. Jeg er helt enig, og glæder mig over de dejlige billeder fra frodigheden og mangfoldigheden i din egen have :-)

    SvarSlet
  8. Trist med alle de planter/blomster og løg, som blev kasseret...

    SvarSlet
  9. Jeg synes også sådan noget er trist, men det må folk jo for så vidt selvom.
    Synes bare det er ærgerligt, at de ikke lige havde spurgt deres naboer først, om de var interesseret i planterne - gratis mod selv-opgravning f.x. Så ville planterne da stadig komme til gavn.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz